Som vanligt när våren närmar sig presenterar alla de större däcktillverkarna sina nyheter och alla hävdar också i vanlig ordning att deras nya sommardäck är revolutionerande bra på samtliga punkter. Bättre grepp i vått och torrt, längre livslängd och tystare än någonsin tidigare. Utvecklingen går såklart framåt men riktigt så stora förändringar som däcktillverkarna vill hävda ser vi sällan.
Allt fler tillverkare kommer också med däckmodeller specifikt utvecklade för elbilar, däcken till elbilar är konstruerade för att bättre klara av det högre vridmoment och vikt som elbilar ofta har, dessutom är dessa däck i många fall försedda med en ljuddämpande foam invändigt för att minska ljudnivån i bilens kupé, teknologin för ljuddämpning blir också allt vanligare på vanliga standarddäck.
Här presenterar Däckvaruhuset.se några årets nya däckmodeller från de största tillverkarna:
Michelin Primacy 4+
Michelins däck brukar alltid vara produkter i toppklass, vi förväntar oss heller inget annat när det gäller nya Primacy 4+. Om Michelin håller vad de lovar så ger nya Primacy 4+ både bättre livslängd än föregångaren och fina egenskaper mot vattenplaning.
Continental UltraContact
UltraContact känns som en spännande nyhet, här utlovas ultralång livslängd och en hel del fokus har också lagts på att få ner ljudnivån. Continentals däck gör sällan någon besviken och vi hoppas att de nu också fått ordning på livslängden som under senare år har fått en del kritik.
Goodyear F1 Asymmetric 6
En ny generation av de populära F1 Asymmetric däcken. Föregångaren Asymmetric 5 har varit mycket omtyckt och bjudit på fina och sportiga egenskaper. Nya Asymmetric 6 är förbättrat på flertalet punkter, bl.a. med en ny toppblandning för bättre våtegenskaper och en mönsterdesign som ska minska bullernivån vilket borde innebära att även Asymmetric 6 kommer placera sig högt i vårens däcktester och uppskattas av konsumenterna.
Nokian Hakka Blue 3
Ny generation i Nokians Hakka Blue serie. Liksom med tidigare Hakka däck så trycker Nokian ganska hårt på att däcken är utvecklade för nordiska förhållanden och ska prestera bra även på grov asfalt och vara tåliga i konstruktionen för att bättre klara genomslag från hål i vägen och liknande. Hakka Blue 3 har fått en ny gummiblandning, Cool Blue Hybrid, som bättre ska klara av stora temperaturvariationer och den nya mönsterdesignen ska ge bättre motstånd mot vattenplaning än tidigare.
Vi väntar med spänning på vårens däcktester för att få svart på vitt hur de nya däckmodellerna presterar.