Vinterdäckslagen: Krav och regler

Vinterdäckslagen

När vintern drar in vill man ju kunna ta sig fram tryggt på svenska vägar. Vinterdäckslagen styr när vinterdäck krävs och vilka däck som faktiskt räknas. Reglerna gäller 1 december till 31 mars, men bara om det är vinterväglag, snö, is, modd eller frost.

Det är inte riktigt samma regler för alla fordon. Personbilar, lätta lastbilar och släp måste följa lagen, men det finns undantag som kan vara bra att ha koll på.

Det är värt att känna till skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck, vilka regler som gäller för mönsterdjup, och när olika vinterdäck är okej att använda. Dessutom finns det särskilda undantag för äldre bilar och några andra specialfall som kan påverka just dig.

Vad är vinterdäckslagen och varför finns den?

Det här är en svensk lag som kräver vinterdäck på fordon under vissa förhållanden. Den gäller 1 december till 31 mars om det är vinterväglag.

Vinterväglag betyder snö, is, modd eller frost på vägbanan. Då måste du ha vinterdäck eller annan likvärdig utrustning.

Transportstyrelsen och Polisen håller koll på att reglerna följs. Om du kör utan rätt däck när det är halt ute kan det bli böter, så det är inget man vill chansa med.

Varför finns lagen?

Lagen infördes 1999 för att förbättra trafiksäkerheten under vintern. Tanken är att minska olyckor och faktiskt rädda liv på vägarna, det känns ändå rimligt.

Vinterdäck ger:

  • Bättre grepp på hala vägar
  • Kortare bromssträcka på snö och is
  • Mindre risk att sladda i kurvor

Sommardäck blir hårda när det är kallt och tappar sitt grepp. Vinterdäck har mjukare gummi och funkar betydligt bättre när temperaturen sjunker.

Vinterdäckskrav gäller alla personbilar, lastbilar och bussar. För tunga fordon är det tuffare regler—de måste ha vinterdäck 10 november till 10 april, oavsett om det är snö eller inte.

Det här gör faktiskt att vintertrafiken blir säkrare för alla. Visst, det kan kännas som mycket att hålla reda på, men det är ändå för vår egen skull.

Vilka fordon omfattas av vinterdäckslagen?

Lagen gäller för personbilar, lätta lastbilar, bussar och släp med totalvikt upp till 3,5 ton. Tunga fordon omfattas också, men där gäller andra regler och andra datum.

Personbil, lätt lastbil och buss

Reglerna gäller personbilar klass I och klass II (alltså husbilar) med max 3,5 tons totalvikt. Kravet gäller 1 december till 31 mars om det är vinterväglag.

  • Lätta lastbilar upp till 3,5 ton måste också ha vinterdäck. Det gäller både pickuper och mindre transportbilar.
  • Lätta bussar (upp till 3,5 ton) omfattas av samma regler. De måste ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när det är halt ute.
  • Tunga fordon (över 3,5 ton) får hårdare krav. Från vintern 2025-2026 måste tunga lastbilar och tunga bussar ha vinterdäck 10 november till 10 april, oavsett väder.

Undantag finns för veteranbilar som är 30 år eller äldre. De behöver faktiskt inte följa lagen alls.

Släp och släpvagn

Släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller lätt buss måste ha vinterdäck när dragfordonet behöver det—1 december till 31 mars om det är vinterväglag.

Tunga släp bakom tunga fordon omfattas av de skärpta reglerna. Från vintern 2025-2026 gäller kravet 10 november till 10 april, oavsett väder.

Mönsterdjupet på alla släpvagnar måste vara minst 3 mm när det är vinterväglag. Det gäller även om själva släpet är undantaget från vinterdäckskravet.

Utlandsregistrerade släp som kör i Sverige måste också följa de svenska reglerna.

När får man använda dubbdäck?

Dubbdäck får bara användas under vissa delar av året, och dessutom har vissa städer infört egna förbud som kan ställa till det lite.

Datum för tillåtelse och förbud

Du får ha dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april varje år. Det är den officiella perioden, och utanför den är det faktiskt förbjudet.

Från 16 april till 30 september är dubbdäck inte tillåtna. Kör du ändå riskerar du böter, och det är ju onödigt.

Undantag för vinterväglag:

  • Det är okej att använda dubbdäck även utanför perioden
  • Men bara om det är eller väntas bli vinterväglag
  • Alltså om det är is, snö eller halt
PeriodStatusUndantag
1 oktober – 15 aprilTillåtet
16 april – 30 septemberFörbjudetVid vinterväglag

Du har ungefär två månader på dig att byta till vinterdäck innan det blir ett måste 1 december. Många sätter faktiskt på dubbdäcken redan i oktober, bara för att slippa stressa.

Lokala dubbdäcksförbud i städer

Flera städer i Sverige har egna förbud mot dubbdäck vissa tider. De gäller även när nationella regler säger att dubbdäck är okej.

  • Stockholm har dubbdäcksförbud mellan 1 mars och 31 oktober i city och innanför tullarna. Man får istället köra med friktionsdäck.
  • Göteborg har förbud från 16 mars till 30 november i centrala delar, alltså inom miljözonen.

Kolla alltid upp lokala regler innan du kör in i en stad med dubbdäck. Det kan bli rätt dyrt annars om man missar ett förbud.

Vad räknas som vinterdäck enligt lagen?

Vinterdäck måste vara särskilt utvecklade för vinterkörning och uppfylla vissa krav. Det finns både dubbade och dubbfria varianter, men båda måste ha rätt märkning.

Dubbade vs dubbfria däck (friktion)

Dubbade däck har metallpiggar för extra grepp på is och hård snö. Du får ha dem på bilen mellan 1 oktober och 15 april.

Dubbade däck funkar bäst på isiga vägar men kan faktiskt ge längre bromssträcka på torr asfalt. Dessutom sliter de mer på vägen.

Dubbfria vinterdäck, eller friktionsdäck, har speciella gummiblandningar och mönster för att klara vintervägar.

Friktionsdäck är rätt okej både på snö och torr väg. De låter mindre och är snällare mot asfalten.

Alla vinterdäck måste ha minst 3 mm mönsterdjup enligt lagen.

Märkning med alptopp/snöflinga (3PMSF)

Från 1 december 2024 måste alla dubbfria vinterdäck ha alptopp/snöflinga-symbolen (3PMSF). Det är tre bergstoppar med en snöflinga, om du undrar.

Äldre däck med bara M+S-märkning (Mud and Snow) räknas inte längre som godkända vinterdäck. M+S betyder bara att däcket funkar för lera och snö, men det är inte samma sak som 3PMSF.

Dubbade däck behöver inte ha alptopp-symbolen—dubbarna räcker som bevis på att de är vinterdäck.

För tunga fordon finns även POR-märkning (Professional Off Road) som godkänd märkning. De används på vissa lastbilar och bussar.

Vilka undantag finns från vinterdäckslagen?

Det finns flera undantag där du faktiskt slipper kravet på vinterdäck. Det gäller bland annat bilar som är äldre än 30 år, tillfälliga resor till besiktning och nödsituationer. Så ibland är det faktiskt okej att köra utan vinterdäck.

Tillfälliga undantag (besiktning, bogsering)

Du behöver faktiskt inte ha vinterdäck när du kör till eller från besiktning – inte ens om det är vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Det känns ibland lite oväntat, men så är reglerna.

Verkstadsrelaterade undantag:

  • Provkörning i samband med reparation
  • Förflyttning av fordon inför försäljning
  • Transport till verkstad för reparation

Fordon som är 30 år eller äldre slipper helt vinterdäckslagen. Det gäller alltså historiska fordon och veteranbilar, oavsett hur vädret ser ut.

Har du släpvagn? Samma undantag gäller där. Om dragbilen omfattas av undantagen behöver inte heller släpet ha vinterdäck.

Nödsituationer

Om det verkligen är akut, till exempel vid ett medicinskt nödfall, får du köra utan vinterdäck även om det råder vinterväglag. Det handlar alltså om situationer där det inte finns tid att tveka—du måste iväg direkt.

Men du behöver faktiskt kunna visa att det var en riktig nödsituation. Det är polisen som i slutändan bestämmer om ditt ärende räknas som ett undantag från lagen eller inte.

Viktigt att komma ihåg:

  • Undantaget gäller bara medan nödsituationen pågår
  • Så fort det går, byt till vinterdäck efteråt
  • Vanliga ärenden eller planerade resor räknas aldrig som nödlägen

Påföljder vid brott mot vinterdäckslagen

Vad händer om du bryter mot lagen?

  • Kontrollavgift: 1 000 kr för privatperson
  • Ökad risk: Högre risk för olyckor och personskador
  • Försäkring: Försäkringsbolaget kan neka ersättning vid olycka
  • Förbudsmärkning: Fordonet kan förbjudas att köras vidare

Generellt sett är det alltid säkrast att planera i förväg och byta till vinterdäck i god tid, så att du aldrig hamnar i en situation där du måste åberopa undantag.

Källor och mer information

För att läsa mer om vinterdäckslagen och aktuella regler, besök följande officiella källor:

  • Transportstyrelsen: Vinterdäck och dubbdäck
  • Trafikverket: Information om väglag och trafiksäkerhet
  • Sveriges Riksdag: Trafikförordningen (1998:1276)
  • Polisen: Aktuell trafikinformation och kontroller
Johanna Svedberg
Johanna Svedberg
Körkortsredaktör
Senast uppdaterad, oktober 27, 2025
Johanna Svedberg är en engagerad och kunnig körkortsredaktör med en passion för att göra vägen till körkortet så enkel och tydlig som möjligt. Med sitt skarpa öga för detaljer och förmåga att omvandla komplex information till lättförståeligt innehåll, har Johanna blivit en uppskattad resurs inom körkortsutbildning och trafikskolebranschen.
Rulla till toppen