När har bussar företräde i trafiken? Regler vid hållplatser och väjningsplikt

När har bussar företräde

Bussar har företräde i vissa trafiksituationer, framför allt när de lämnar hållplatser på vägar där hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre. Denna regel är viktig att känna till för att undvika trafikbrott och bidra till en säkrare trafikmiljö.

Vad innebär bussars företräde enligt svenska trafikregler?

När en buss lämnar en hållplats på en väg med högst 50 km/h ska andra trafikanter ge företräde. Detta innebär att bilförare måste sakta in och stanna om det krävs.

Enligt Trafikförordningen 3 kap. 45 § gäller:

En förare som närmar sig en buss som med blinkers visar att den ska lämna en hållplats har väjningsplikt om vägens hastighetsbegränsning är 50 kilometer i timmen eller lägre.

När gäller regeln om bussars företräde?

Företräde vid hållplats – hastighet ≤ 50 km/h

  • Bussar har företräde när de lämnar en hållplats på väg med 50 km/h eller lägre.
  • Bilförare måste ge plats även om de kör på huvudled.

Gäller regeln vid 70-väg eller högre?

  • Nej, på vägar med högre hastighet än 50 km/h har bussar inte företräde.
  • Exempel: På 70-väg behöver inte bilförare ge företräde – men det rekommenderas att visa hänsyn.

Lokala trafikföreskrifter

Kommuner kan införa egna regler som påverkar väjningsplikten, exempelvis särskilda vägmärken eller zoner där bussar ändå ges företräde även över 50 km/h.

Vad gäller vid väjningsplikt mot buss?

Bussens blinkers signalerar att den ska lämna hållplatsen – då har du som förare väjningsplikt vid 50 km/h eller lägre.

Om du inte ger företräde riskerar du böter och kan orsaka farliga situationer för passagerare och andra trafikanter.

Vilken hastighet har bussar företräde?

Bussar har företräde på vägar med högst 50 km/h. På 70-väg eller högre har de inte det enligt lagen.

A bus approaching an intersection, yielding to pedestrians and other vehicles before proceeding

Så ska bussförare agera vid hållplats

Signalering och uppsikt

Bussföraren måste tydligt använda blinkers innan denne lämnar hållplatsen. Kontroll i speglar och döda vinkeln krävs för att undvika fara.

Passagerares säkerhet

Föraren ansvarar för att passagerare kan stiga av/på säkert. Stoppet får inte ske för nära vägkorsningar eller i dålig sikt.

Hur ska andra trafikanter agera?

Bilförare

Bilister måste sänka farten och ge företräde vid 50 km/h eller lägre – även om de kör på huvudled.

Cyklister och fotgängare

Bussförare ska ge cyklister tillräckligt med utrymme vid omkörning. Fotgängare vid övergångsställen har alltid företräde – även när bussen lämnar hållplats.

Vanliga frågor om bussars företräde

Har bussar företräde på 60-väg?

Nej, bussar har inte företräde på vägar där hastighetsbegränsningen är över 50 km/h. På en 60-väg gäller alltså inte väjningsplikt mot bussar som lämnar hållplats, men du bör ändå visa hänsyn i trafiken.

Har man väjningsplikt mot alla bussar i linjetrafik?

Nej, väjningsplikt gäller endast bussar i linjetrafik som lämnar hållplats på vägar med högst 50 km/h. På vägar över 50 km/h har du ingen lagstadgad väjningsplikt, även om bussarna kör i linjetrafik.

När får man inte köra förbi en buss?

Du får inte köra förbi en buss om det skulle innebära fara för passagerare som kliver på eller av, särskilt vid övergångsställe eller i tätbebyggt område. Du måste anpassa hastigheten och hålla avstånd.

Har buss företräde i rondell?

Nej, i en rondell gäller vanliga väjningsregler. Bussar har inte automatiskt företräde, utan ska precis som andra trafikanter väja för fordon som redan befinner sig i cirkulationsplatsen.

Johanna Svedberg
Johanna Svedberg
Körkortsredaktör
Senast uppdaterad, juli 20, 2025
Johanna Svedberg är en engagerad och kunnig körkortsredaktör med en passion för att göra vägen till körkortet så enkel och tydlig som möjligt. Med sitt skarpa öga för detaljer och förmåga att omvandla komplex information till lättförståeligt innehåll, har Johanna blivit en uppskattad resurs inom körkortsutbildning och trafikskolebranschen.
Rulla till toppen