Sitter du och pluggar till teoriprovet eller nyss har fått ditt nya körkort är teori säkerligen det sista du vill fundera på. Dessvärre är en omfattande förståelse för hur ens bil fungerar något man måste ha, framför allt om något skulle gå sönder, inför besiktning och för att se till att bilen fungerar.
Bromssystemet är kanske det allra viktigaste att man har full koll på då det sista man vill är att förlora bromsverkan när man är ute och kör. Dessvärre är många bromsdelar så kallade slitagedelar som man måste byta ut med jämna mellanrum.
Föranledda av detta tänkte vi erbjuda en snabb genomgång av bromssystemet och de viktigaste samt känsligaste delarna.
- Bromsskiva – i bilar med skivbromsar är det bromsskivorna som bromsbeläggen pressas mot för att skapa friktionen som krävs för att stoppa bilen. När detta sker utsätts skivorna för enorma påfrestningar vilket sliter på dem. Därför ska man granska skivorna med jämna mellanrum och byta ut dem direkt vid behov.
- Bromsbelägg – som nämnt ovan är detta den del som bromsskivorna pressas mot när man trycker ner bromspedalen. Även om det mesta slitaget sker på skivorna så slits även bromsbelägg och måste bytas då och då.
- Bromskloss – egentligen bara ett annat namn för bromsbelägg som ofta används i folkmun. Bromsklossen är med andra ord en förbrukningsdetalj som slits varje gång den används.
- Bromsok – har din bil skivbromsar sitter två bromsbelägg monterade i varje bromsok på varje hjul. Bromsoket är en fast del som inte rör sig vid inbromsning, till skillnad från bromsbelägg och -skivor.
- Parkeringsbroms/handbroms – handbromsen, också kallad parkeringsbroms, är den broms man använder när bilen står stilla för att den inte ska rulla iväg. Parkeringsbromsar utsätts inte för alls lika mycket påfrestningar och behöver inte bytas särskilt ofta.
Tips om bromssystemet
Som du ser är många av komponenterna i bromssystemet absolut nödvändiga för bilens funktion, men också känsliga då de hela tiden slits ner.
En del av delarna i ett bromssystem kan man ofta byta på egen hand med lite förkunskaper och rätt verktyg. Däremot rekommenderar vi alltid att man tar hjälp av en bilmekaniker så att du kan vara säker på att du inte utgör en fara för dig och dina medtrafikanter.